Een expediteur is een partij die goederen ‘doet vervoeren’ of het vervoer organiseert, dus niet per se (zeg maar meestal niet) zelf transporteert. Juridisch gezien is dit betekenisvol, omdat het verschil in aansprakelijkheid tussen een expediteur en een vervoerder groot is. In dit blog bespreken we enkele belangrijke definities, overeenkomsten, voorwaarden en de bottom-line aansprakelijkheid van expediteurs. Voor de duidelijkheid; we hebben het hier niet over een transportverzekering (die is voor het daadwerkelijke transport), containerverzekering (die is voor de fysieke container) of Incoterms (die leggen rechten en plichten vast voor koper en verkoper). Deze pagina gaat over de wettelijke aansprakelijkheid van de expediteur.
Belangrijke definities
Om alles te kunnen begrijpen is het belangrijk om eerst enkele termen te definiëren. Anders kan er onduidelijkheid ontstaan over de gegeven informatie. Allereerst de expediteur zelf. Deze partij gaat een expeditieovereenkomst aan met de opdrachtgever waarin hij afspreekt een vervoerovereenkomst af te sluiten met een vervoerder. Hierdoor is de expediteur niet aansprakelijk voor ladingschade. De expediteur is een tussenpersoon die ten behoeve van de wederpartij (de opdrachtgever) onderhandelt.
Dan de vervoerder. Een partij is een vervoerder als deze een overeenkomst aangaat waarin hij belooft voor de afzender goederen te vervoeren. Maar dat betekent niet dat de vervoerder zelf moet transporteren, hij mag deze klus ook uitbesteden (dan is hij de ‘papieren’ vervoerder). Echter, wanneer hij dat doet blijft hij verantwoordelijk voor het in goede staat en op tijd leveren van de goederen op de afgesproken bestemming. Dit verschil in aansprakelijkheid is wat vervoerders en expediteurs onderscheidt.
Om voor alle partijen duidelijke spelregels te hebben werken expediteurs met de Nederlandse Expeditievoorwaarden van FENEX, de overkoepelende organisatie voor expediteurs. Het belangrijkste dat hierin is opgenomen is het maximale schadebedrag waarvoor een expediteur aansprakelijk kan zijn, namelijk ongeveer € 15.000. Dan moet er bewijs zijn dat er fouten zijn gemaakt bij het opstellen en/of uitvoeren van de expeditieovereenkomst.
Waar is een expediteur verantwoordelijk voor?
Omdat het verschil tussen een papieren vervoerder en een expediteur zo klein is, is het bij een conflict soms onduidelijk hoe het opgelost moet worden. In de wereld van expeditie bestaat geen uniform verdrag waarnaar verwezen kan worden, dus zal de Nederlandse rechter in individuele gevallen moeten oordelen, mocht het tot een rechtszaak komen. Maak in de onderhandelende fase duidelijk wat beide partijen van elkaar verwachten. Wees niet vaag in de bewoordingen omwille van een commercieel belang. Gebruik termen als expediteren/forwarding en wek niet de indruk dat het hele transport uit handen genomen wordt.
Expediteurs zullen hun aansprakelijkheid contractueel willen beperken, meestal onder de FENEX-voorwaarden. Als je als opdrachtgever ontevreden bent over de dienstverlening moet je binnen 9 maanden een claim indienen. Ook al zijn expediteurs niet direct verantwoordelijk voor de schade die een vervoerder veroorzaakt, hij moet wel altijd bemiddelen tussen opdrachtgever en uitvoerder. Bemiddelen is immers één van de kerntaken van een expediteur.
Dus resumé, de titels ‘expediteur’ en ‘vervoerder’ impliceren wezenlijk andere verantwoordelijkheden en verplichtingen. Het is in het belang van zowel opdrachtgever (importeur) en expediteur om duidelijk te maken wat men van elkaar wil en kan bieden. Gaat er iets fout tijdens het transport, dan heeft de expediteur geen wanprestatie geleverd, mits hij zijn informatie duidelijk heeft doorgegeven. De vervoerder draait op voor de financiële schade, wel moet de expediteur als bemiddelaar optreden tussen beide partijen.
Het minste kans op falen heb je natuurlijk als je al lang meedraait in het vak. Ademar B.V. uit Rotterdam is een douane-expediteur met meer dan 40 jaar ervaring. Met ons netwerk en kennis van zaken kunnen wij u ontzorgen in de formaliteiten die bij import komen kijken. Daarnaast passen wij technieken als groupage toe, zodat ook relatief kleine zendingen goedkoop verstuurd worden. Bel of mail met Ademar om een expert te spreken.