Een zeecontainer oftewel maritieme container is een ladingeenheid voor vervoer over zee of land. De standaardmaat van een container wordt aangeduid met TEU Twenty feet Equivalent Unit. De 20 feet container is ongeveer 6 meter lang. De lengtes die het meest voorkomen zijn de 20feet, 40feet en de 45feet. Minder voorkomend zijn de 10feet en de 30feet containers.
Ruim 40 jaar geleden begonnen mensen containers te gebruiken voor het vervoeren van hun goederen over zee. Dit heeft tot verschillende ontwikkelingen geleidt:
- Het ontstaan van gespecialiseerde container bedrijven
- Het ontwikkelen van speciale containerschepen voor het vervoeren van containers over zee
- Het ontstaan van containerterminals voor de binnenvaart
- Er kwamen gespecialiseerde wegvervoerders en treinen om het vervoer van de containers over land mogelijk te maken.
Wat betekent de code op een zeecontainer?
Voor het herkennen van zeecontainers heeft men een uniek systeem ontworpen. Alle containers hebben een code bestaande uit 3 delen.
- Een code van de eigenaar bestaande uit 4 Hoofdletters. De eerste 3 letters staan voor de naam van de eigenaar en de laatste letter is een U van Unit. De letters worden opgevolgd door een serienummer bestaande uit 6 cijfers, opgevolgd door een cijfer dat berekend kan worden.
- Een land code bestaande uit minimaal 2 letters
- Een code van 4 cijfers die de afmeting en type van de container aangeven.
Welke soorten zeecontainers zijn er?
- Standaard container: Is veelal van staal soms van aluminium gemaakt. In deze containers vervoert men meestal stukgoederen. Er bestaan ook geventileerde standaard containers.
- Thermische container: Deze containers zijn geïsoleerd.
- Open top containers: Deze hebben een open bovenkant welke afgedekt kan worden met zijl.
- Platform containers: Deze hebben een veelal een verdikte bodem zijn daarom handig voor het vervoeren van zware goederen.
- Tankcontainer: Ziet eruit als een soort van tank met een hekwerk eromheen. Wordt gebruikt om vloeistof te vervoeren.
- Insulated container: Deze kunnen door een externe koelmoter gekoeld worden. Ze komen niet meer vaak voor.
- Bulk container: Deze zijn goed voor het vervoeren van bulk goederen.
Containers zijn niet meer weg te denken uit onze hedendaagse transport beeld. Containers dragen bij aan een snellere overslag, minder kans op diefstal en de te vervoeren goederen zijn veiliger doordat er minder kans op beschadiging is.