Je bent ondernemer en je hebt bedacht om producten van buiten de EU te gaan importeren. Heel slim natuurlijk. Je maakt gebruik van de lage productie- en arbeidskosten in sommige delen van de wereld. Ondanks de lange reis die de goederen moeten afleggen is er een mooie marge te behalen met verkoop in Nederland. Maar vergis je niet, er kleven nadelen aan dit op papier droomscenario. Laten we ze eens nalopen.
Een goed begin is het halve werk
Goede ideeën moet je niet laten liggen. Doe er iets mee of je zult altijd spijt hebben. Maar de wereld van de internationale handel is complex. Je hebt te maken met wetgeving in verschillende landen, grenzen, douanecontroles, vervoerders, fabrikanten, de binnenlandse markt, technologie en uiteraard mensen. En wat hebben wij mensen gemeen? Juist, wij maken wel eens fouten. Dat kan altijd gebeuren, maar als het om jouw investering gaat kun je zenuwachtig worden. Bereid je daarom goed voor. Als je dat niet doet kan er iets fout gaan met de productie, het transport of administratie van jouw goederen. Of ze komen goed aan in Nederland maar je raakt jouw waar aan de straatstenen niet kwijt. Voorkom dit door gedegen marktonderzoek te doen.
Elke cultuur kent haar eigenaardigheden
Zakendoen is voor een groot deel een sociaal proces. Je maakt contact met mensen uit een ander deel van de wereld. Hoe spreek je elkaar aan? Wat kun je wel en niet vragen? Hoe moet je vragen stellen? Westers denken domineert wereldwijd, maar toch is het verstandig om je in te lezen in de andere zakelijke cultuur. Misschien kun je juist scoren omdat je net die ene omgangsvorm kent die jouw zakenpartners prettig vinden. Zo kom je over als respectvol en voorbereid. Ga niet als de botte Westerse zakenvrouw of -man met je vuist op tafel slaan. In bepaalde contreien gaat zakendoen nou eenmaal iets langzamer.
Kijk ver vooruit
Je bent pas jouw eerste stappen aan het zetten als bijvoorbeeld webshophouder, maar toch moet je nu al proberen in te toekomst te kijken. Wat nou als jouw handel een daverend succes is? Denk nu al na over de schaalbaarheid van jouw product(en) en bedrijf. Als jouw bedrijf gigantisch snel groeit, kun je dat wel aan? Bedenk plannen om de logistieke keten te verbeteren om vertraging te voorkomen. Klanten wachten niet graag op hun producten. Blijf communiceren met jouw klanten en wees transparant. Er is niets vervelender voor een consument dan een onbereikbare klantenservice.
De afstanden zijn gigantisch
China is enorm, het is bijna net zo groot als heel Europa. Is een fabriek gevestigd in het binnenland van Noord-China? Dan moet het transport eerst honderden kilometers over land naar de haven, en vervolgens 31 tot 36 dagen ter zee voordat het in Rotterdam is. Anticipeer hierop door tijdig te bestellen en ontevreden klanten te voorkomen.
Producteisen
Je kunt niet zomaar hebbedingetjes op de Europese markt uitbrengen. De producten moeten wel aan EU-richtlijnen voldoen. De etikettering moet duidelijk en in de juiste taal zijn. En de producten moeten veilig zijn volgens CE-norm. Check hier de algemene producteisen die gelden.
Wees bewust van het feit dat jij, bij afwezigheid van de fabrikant, in de EU verantwoordelijkheid bent voor de kwaliteit en veiligheid van de goederen die jij verkoopt. Dit betekent dus dat als er (letsel)schade ontstaat als gevolg van een ondeugdelijk product, jij aansprakelijk bent. Dek jezelf in en sluit een productaansprakelijkheidsverzekering af.
Douaneformaliteiten
Aan het begin en het einde van het traject zijn goederen onderheving aan douane-inspectie. Al het papierwerk moet kloppen om vertraging te voorkomen. Je hebt minimaal een factuur, paklijst en een bill of lading nodig. Maar voor vele productcategorieën gelden weer specifieke regels en zijn nog meer documenten nodig. Over goederen van buiten de EU moeten invoerrechten en btw betaald worden. Hier zijn berekeningen voor, op basis van categorie en oorsprong. De indeling is uiterst gedetailleerd en moeilijk te doorgronden als je niet in deze materie thuis bent. Een douane-expediteur is dat wel, zeker een met 40 jaar ervaring zoals Ademar B.V. uit Rotterdam. Ademar kan jouw lading van begin tot einde begeleiden. Zo heb jij als ondernemer jouw producten zonder kopzorgen in Nederland. Bel of mail Ademar voor meer informatie.