Ga je handel importeren vanuit China om te verkopen in Nederland en/of de EU? Dan zullen je goederen hoogstwaarschijnlijk per zeecontainer deze kant op komen. En tijdens die lange reis kunnen zich heel wat onvoorziene omstandigheden voordoen. Tijdens transport komt jouw handelswaar in contact met mensen die jij nooit zult ontmoeten, je weet nooit zeker of je hen kunt vertrouwen. Maar ook zaken die geen mens in de hand heeft, zoals het weer, kunnen roet in het eten gooien. Het is misschien verleidelijk om kosten te besparen en te beknibbelen op de verzekering, maar dit is niet verstandig. Douane-expediteurs kennen de risico’s van containertransport en zijn niet erg happig om een container onverzekerd te vervoeren. Zij zijn immers experts en ervaringsdeskundigen.
Waar een containerverzekering uit bestaat
Een containerverzekering beschermd goederen tijdens opslag en transport, totdat ze de koper bereiken. Standaard heeft de transporteur altijd een vorm van aansprakelijkheid. Maar dit gaat alleen over de eigen schuld van de vervoerder, alles wat daarbuiten valt komt voor jouw rekening. Denk dan aan piraten die toeslaan, brand, storm, ondeugdige verpakking en vertraging bij de douane. Zulke zaken zijn niet de schuld van de rederij, maar kosten jou als importeur beslist geld. Een all-risk containerverzekering vergoedt de geleden schade ongeacht of bekend is wie er verantwoordelijk voor is.
De volgende risico’s zijn gedekt bij een all-risk containerverzekering:
- verlies van lading
- brand of explosie
- het stranden, vastlopen, zinken of kapseizen van het schip
- bij een aanvaring met een object
- het overboord vallen van de lading
- schade tijdens overladen
- oorlogs- en stakingsrisico’s
De kosten van containerverzekeringen
Meestal houden verzekeraars een percentage aan van 0,15% van de waarde van de producten, zoals aangeven op de factuur. Verzekeraars eisen vaak dat 110% van de waarde is gedekt, om onvoorziene kosten mee op te vangen. Bedenk wel dat niet elk product anders is. Verzekeringsmaatschappijen kunnen aan de ene productgroep meer risico toekennen dan aan de andere. De premie kan daardoor stijgen. Douane-expediteurs weten wat er komt kijken bij het afsluiten van een verzekering en kunnen importeurs in de goede richting sturen. Bij een expediteur kun je één ‘pakket’ als het ware afsluiten waarin het hele importproces zit. Mocht er zich iets voordoen waardoor er aanspraak gemaakt moet worden op de verzekering kan de claim makkelijk bij de douane-expediteur neergelegd worden. Het contact met de verzekeraar is dan goed gestroomlijnd door al bestaande zakenrelatie. Zeker een speler als Ademar B.V. uit Rotterdam heeft door de jaren heen al zo veel verschillende soorten lading geïmporteerd dat zij als geen ander weten welke verzekering het beste bij jouw transport past. Bel of mail met Ademar voor verzekeringgerelateerde vragen en laat je ontzorgen.