Tijd is geld. Je bent immers ondernemer en probeert producten in Nederland te verkopen. Elke vertraging betekent hoe dan ook meer kosten. Daarom wil je graag van tevoren weten hoelang het zal duren voordat jouw container(s) met goederen in Rotterdam zal aankomen. Dan kun je daar rekening mee houden en jezelf goed voorbereiden qua papierwerk.
Binnenlands transport
China is een ongelooflijk groot land. De landmassa is bijna even groot als heel Europa. Als een fabriek dus ver in het binnenland staat is er al veel reistijd nodig naar de haven. Mocht de fabriek bijvoorbeeld in Wuhan staan, dan is het nog 850 km tot Shanghai. Maar ook als een fabriek dicht bij de kust staat kan de reistijd nog oplopen. Dit komt omdat er alleen vanuit de grootste havens directe diensten zijn naar Rotterdam. Anders zal jouw container eerst met een kleiner schip naar een grote haven gebracht moeten worden en daar worden overgeladen.
De grootste havens van China (en dus de wereld)
7 van de 10 drukste havens gemeten in TEU’s (containerunits) die er door of vandaan getransporteerd worden staan in China. Dat zijn de volgende steden:
Shanghai, Shenzhen, Ningbo-Zhoushan, Guangzhou, Hong Kong, Qingdao en Tianjin.
Het is dus aan te bevelen om zaken te doen met fabrikanten die in de buurt van deze steden gevestigd zijn. Als uw expediteur zijn werk goed doet, hoeven de goederen niet lang stil te staan in de haven.
Hoe lang duurt de vaart van China naar Nederland?
De landmassa van China is niet alleen gigantisch, de kustlijn is ook erg lang. Deze strekt zich over ongeveer 14.500 km uit. Aangezien schepen om Zuidoost-Azië en India heen moeten om naar Europa te varen, duurt het aanzienlijk langer vanaf een noordelijk gelegen haven als Tianjin of Qingdao dan vanaf een zuidelijk gelegen haven als Hong Kong of Shenzhen.
Het verschil kan oplopen tot 14 dagen. Ga gemiddeld uit van de volgende tijden (bij alle tijden geldt dat formaliteiten afhandelen in de haven 7 tot 14 dagen kan kosten):
- Noord-China (Qingdao/Tianjin) – 31 tot 36 dagen ter zee.
- Centraal China (Shanghai/Ningbo-Zhoushan) – 26 tot 31 dagen ter zee.
- Zuid-China (Guangzhou/Shenzhen/Hong Kong) – 21 tot 25 dagen ter zee.
Krijg inzicht in de totale reistijd met een douane-expediteur
Aan het begin en einde van de reis moeten douanegerelateerde formaliteiten worden afgehandeld. Een factuur, een paklijst, een bill of lading horen hier minimaal bij. Bij enkele bijzondere productcategorieën is nog meer nodig. Om vertraging bij de douane te voorkomen is het aan te raden de verzending van uw goedereren over te laten een een expediteur. Dit is een partij die gespecialiseerd is in wetgeving in binnen- en buitenland. Hij zal je kunnen informeren over alles wat benodigd is, hoeveel het gaat kosten en hoe lang het hele proces gaat duren. Ademar B.V. uit Rotterdam is een speler met meer dan 40 jaar ervaring. Mail of bel ons voor advies voor jouw onderneming.