Over Chinese banden bestaan allerlei vooroordelen en verhalen. Ze zouden minder grip hebben, minder lang meegaan en meer geluid produceren. Feit is dat banden die in de EU verkocht worden aan minimale eisen moeten voldoen. Dus veel slechter dan Europese, Amerikaanse, Koreaanse en Japanse banden kunnen ze niet zijn. De inkoopprijs van Chinese banden kan tot wel 40% lager zijn dan van banden uit andere landen. Daar valt winst te behalen.
Het begin: het vinden van een fabrikant
Er zijn legio bandenfabrikanten in China. Sommigen produceren alleen voor de binnenlandse markt; deze zijn ongeschikt voor verkoop in de Europese Unie. Gerenommeerde wereldwijd opererende bedrijven zijn onder andere:
Hangzhou Zhongce
Shandong Linglong Tire
Shanghai Huayi
Triangle Group
Deze bedrijvengroepen brengen meerdere merken uit. In China staat de provincie Shandong bekend om de vele bandenfabrikanten die er gevestigd zijn. Deze provincie ligt aan de kust tussen Shanghai en Beijing in. Grote steden zijn Jinan, Qingdao en Yantai. Shandong kent wel 4 grote havens, waaronder Qingdao en Yantai, maar ook Weihai en Rizhao. De lijntjes tussen productie en transport zijn lekker kort. Eerder genoemde grote jongens Linglong en Triangle zitten in Shandong. Kleinere spelers zijn o.a. Sailun Jinyu Group, Haohua Tires en Yongfeng Tyres.
Stap 2: een goed product kiezen
Het zakelijke contact leggen wordt in andere blogs uitgelegd. Hier gaat het om het kiezen van goede banden om te verkopen in Europa. In de EU gelden minimale eisen op het gebied van grip in natte omstandigheden, rolweerstand, en geluid. De exacte reguleringen vind je in deze link (https://www.unece.org/?id=39142#jfmulticontent_c49628-10). Dit is een erg moeilijk te begrijpen en technisch verhaal. Het belangrijkste is het label op de band. Net als voor bijvoorbeeld elektronische apparaten moeten banden die verkocht worden in de EU voorzien zijn van een label waarop de naam van de leverancier, de bandenmaat en -klasse vermeld staat.
De eerste indicator geeft aan hoe zuinig de band is. Dit hangt af van de rolweerstand die een band heeft. Ter illustratie; een band in klasse A is ongeveer 9% zuiniger in het brandstofverbruik dan een band in klasse G.
De tweede indicator is de grip op nat wegdek. De score hiervoor wordt bepaald aan de hand van twee testen waarin er maximaal geremd wordt bij een snelheid van 85 km/h. Klasse A-banden stoppen ongeveer na 28 meter. Daaronder gaat de prestatie elke klasse 3 meter achteruit (klasse F is 46,5 m).
De derde indicator is de externe geluidsproductie van de rollende band. Hierin zijn 3 klasses te onderscheiden, aangegeven met een geluidsgolf. 1 geluidsgolf betekent een geluidsproductie tussen 67 en 71 dB, 2 geluidsgolven is 3 dB hoger. 3 golven is al boven de Europese limiet, dus die mogen niet hier verkocht worden.
Het laatste icoontje van een berg met ijsvlok geeft aan of de band een winterband is. In best veel landen zijn winterbanden verplicht in delen van het jaar of bij winterse omstandigheden. Het gaat dan o.a. om Duitsland, Oostenrijk, Tsjechië, Noorwegen en Zweden.
De moraal van het verhaal is dus om alleen zaken te doen met Chinese fabrikanten die banden kunnen leveren met EU-bandenlabels. Dan weet je zeker dat de banden getest zijn en geschikt voor Europa. Het laat zich raden dat banden met goede scores in voorgenoemde categorieën het goed zullen doen bij de consument. Al is een band nog zo goedkoop, als die slecht presteert bij nat weer en nog belangrijker voor Hollanders, als die energie-onzuinig is zal hij niet aantrekkelijk zijn voor de consument.
Stap 3: transport naar Nederland
Heb je eenmaal een vertrouwde zakenpartner en een goed product gevonden is het tijd voor de volgende stap. Check de andere blogs van Ademar over het onderhandelingsproces. Nu gaan we het hebben over de lange reis naar Nederland die gemaakt moet worden. De juiste reder vinden is niet makkelijk. De concurrentie is moordend, maar hoe weet je of er zorgvuldig met je spullen wordt omgegaan (controleer welke Incoterms gebruikt worden)? En hoe zit het eigenlijk met de verzekering? Een douane-expediteur heeft een netwerk van vervoerders waar hij graag zaken mee doet. Eenmaal in Nederland moet je als ondernemer aangifte ten invoer van de goederen doen. Alleen als je een EORI-nummer hebt kan dit. Een douane-expediteur heeft dit. De hoogte van invoerrechten hangt af in welke categorie goederen de banden vallen. Het bepalen hiervan is lastig, wederom kent een expediteur het klappen van de zweep. Als laatste heb je importdocumenten als een factuur, transportdocument en een paklijst nodig. Ademar B.V. uit Rotterdam is een ervaren speler in het vak van expeditie. Heb je hulp nodig bij de overweldigende papiermolen die op je afkomt bij het voor de eerste keer importeren uit China? Dan kun je bij Ademar terecht voor bijstand. Bel of mail met één van onze experts en start zo snel mogelijk jouw bandenbusiness.