Jij bent een startende ondernemer en je denkt een gat in de markt te hebben gevonden. Dus besluit je producten uit China te importeren en in Nederland te gaan verkopen. Als je goed marktonderzoek hebt gedaan, heeft dit kans van slagen. Maar zeer belangrijk voor de duurzaamheid van jouw bedrijf is de vraagprijs die je vaststelt voor de consument. En om die te kunnen bepalen moet je weten wat de kostprijs is van het product. In dit blog gaan we na wat de kostprijs is, hoe je die berekent en hoe je de productprijs bepaalt.
Wat is de kostprijs?
De kostprijs is de hoeveelheid geld die het jou kost om een product te leveren aan de eindklant. Het bepaalt welke prijs je aan de consument zult berekenen. Al het geld dat je spendeert om een dienst of product te leveren moet je meenemen. Daar zit bij:
- onderzoekskosten
- transportkosten
- importkosten
- opslagkosten
- verpakkingsmateriaal
- arbeidsloon
Dit zijn variabele kosten. Deze veranderen afhankelijk van de marktsituatie, volumes en heel veel andere factoren. Daarnaast heb je ook vaste lasten (indirecte kosten) om je bedrijf te runnen. Denk aan de volgende:
- bedrijfspand
- energiekosten
- verzekeringen
- marketing
- reiskosten
- belastingen
Per product verschilt de situatie en zul je dus een nieuwe berekening moeten maken om de juiste vraagprijs te bepalen.
De kostprijs berekenen
De kostprijs hangt af van jouw inkoopbeleid. Dus het is zaak om daar eerst een goed overzicht van te hebben, alvorens je een reƫele berekening kunt doen. Weet goed wat de variabele kosten zijn van jouw product. Verzamel alle data over kosten die je maakt en van plan bent te maken. Dit is sowieso belangrijk voor jouw boekhouding. Er zijn 3 gangbare methodes om de kostprijs te berekenen:
- integrale kostenberekening: De beste methode voor starters. De directe en indirecte kosten (dus ook vaste lasten) worden beide meegenomen om een overzicht te krijgen van jouw hele bedrijf. De formule ziet er dan alsvolgt uit:
integrale kostprijs = totale vaste kosten / normale afzet + variabele kosten per product
- kostenplaatsmethode: De manier om de kostprijs van afzonderlijke producten te berekenen. Elk product is een hoofdkostenplaats, en alle indirecte kosten zijn hulpkostenplaatsen. Dan verdeel je met een percentage de hulpkostenplaatsen over de hoofdkostenplaatsen. Dus je kijkt hoeveel het kost om een product te leveren, afgezet tegen de indirecte kosten die je met het bedrijf maakt. Doe dit aan de hand van een realistisch verwacht verkoopaantal.
- Activity Based Costing (ABC): Lijkt op de kostenplaatsmethode, maar kijk je niet naar bedrijfsonderdelen, maar naar activiteiten. Welke activiteiten voer je uit om een bepaald product te verkopen? Maak hier een lijst van en groepeer de belangrijkste in activiteitencentra. De meest kenmerkende activiteit benoem je tot cost driver. Deel vervolgens de totale indirecte kosten in elk activiteitencentrum door het aantal cost drivers. Dan weet je dus hoeveel elke activiteit per tijdseenheid (bijvoorbeeld 1 uur) kost. Je krijgt inzicht in de veroorzakers van kosten.
Marktonderzoek naar vraagprijs
Zaken uitrekenen is natuurlijk erg belangrijk voor elke ondernemer. Maar je wordt al heel wat wijzer als je goed marktonderzoek doet. Kijk naar wat de concurrent vraagt en bestudeer statistieken van het CBS. Als zij die prijs kunnen vragen (rekening houdend met het prijspeil), moet jij dat ook kunnen. Wees scherp met de prijs, maar laat een degelijke kostenschatting nooit achterwege. Stunten met prijzen kan leuk zijn; in het begin kan het je veel klanten opleveren. Maar diezelfde lage prijzen kun je niet eeuwig volhouden, anders zul je nooit winst maken. Dus bedenk: wat doen klanten als jij de prijzen plots verhoogt?
Als ondernemer ben je nooit helemaal alleen. Elke bedrijfstak heeft een brancheorganisatie die jouw belangen behartigt. Zij kunnen jou ook helpen met het bepalen van de prijs omdat zij onderzoek doen onder hun leden. Daarnaast geven leveranciers ook vaak een adviesprijs mee. Daar is als het goed is diep over nagedacht.
Transport
Als webshophouder die hoogstwaarschijnlijk uit China gaat importeren moet je producten naar Nederland toe halen. Daar maak je transport- en importkosten voor. Je zult ook belastingen moeten betalen. Om je kostprijs zo laag mogelijk te houden, en daarmee ook meer marge voor winst over te houden, is het aan te raden om een douane-expediteur in te schakelen. Een expediteur beschikt over een netwerk van rederijen en kent technieken om lading zo goedkoop mogelijk intercontinentaal te vervoeren. Ademar uit Rotterdam is zo’n partij met meer dan 40 jaar ervaring. Bel of mail met Ademar om erachter te komen hoe ook jij je variabele kosten zo laag mogelijk kunt houden.