Je hebt een eurekamoment gehad; je hebt besloten om een webshop te starten en merkkleding te gaan verkopen. In deze tijd van almaar groeiende online verkoopcijfers geen slecht idee. In China wordt per maand ongeveer 4 miljard meter textiel geproduceerd. Er is dus een grote kans dat je handelswaar daar gaat halen. Import van merkkleding gaat echter niet over één nacht ijs, verkijk je niet op de kennis die je moet hebben voordat je hier aan begint. In dit blog zetten we de belangrijkste zaken omtrent kledingimport op een rijtje.
Stap nummer 1 is natuurlijk het vinden van een geschikte leverancier voor jouw producten. Het is erg nuttig om kledingbeurzen te bezoeken in China zelf. Op één locatie zijn verschrikkelijk veel fabrikanten aanwezig die je allemaal kunt aanspreken. Ook kun je leveranciers vinden die online niet actief zijn. En je ontdekt producten nog voordat ze op alibaba.com staan. Mede om deze redenen is het de moeite waard om een zakenreis naar China te maken. Enkele populaire beurzen (kijk online voor de data):
Intertextile Shanghai Home Textiles in Shanghai
ACLE in Shanghai
Centrestage in Hong Kong
Global Sources Fashion in Hong Kong
Relaties opbouwen
Nadat je het eerste contact hebt gelegd met een leverancier en het voelt goed voor jou kun je samples gaan bestellen. Met dit monster kun je testen of de kwaliteit en de verzending goed gaan. Als de samples goed zijn gegaan en je gaat over tot een grote bestelling is het ook dan aan te raden om een vinger in de pap te blijven houden. In China zijn goede inspectiebedrijven actief die zo’n 10% van de totale productie voor jou kunnen testen op kwaliteit. Meestal kost dit € 300 per dag.
De prijzen die fabrikanten noemen liggen niet vast. Chinezen verwachten doorgaans dat je onderhandelt over de prijs. Als stelregel kun je 20% onder de genoemde prijs gaan zitten en jullie zullen waarschijnlijk ergens in het midden uitkomen. Betaal nooit meer dan 25% aan. Probeer te onderhandelen dat jij 25% vooraf betaalt, 25% bij verzending en het restant bij aankomst in Nederland.
Kledingimport is een vak apart
Dan komen we op zaken die kledingimport anders dan andere import maken, namelijk invoerrechten en producteisen. Voor kleding en textiel gelden specifieke regels die je als importeur moet kennen. De hoogte van de invoerrechten die je moet betalen bij import van buiten de EU wordt bepaald door de Belastingdienst aan de hand van de goederencode die voor jouw product geldt. Op deze pagina vind je de lijst met goederencodes. Het is lastig te bepalen welke goederencode precies geldt voor jouw kledingstuk(ken). Kijk goed naar het type kledingstuk en de gebruikte materialen. Het invoerrecht is meestal 12%. De btw is uiteraard 21%, maar als je recht hebt op btw-aftrek mag je dit aftrekken als voorbelasting.
Dit blog gaat over merkkleding. We kennen allemaal nepmerkkleding van markten in vakantielanden. Ook weten we allemaal dat er in China heel veel imitatie van gerenommeerde merknamen wordt geproduceerd. Voor handelsdoeleinden is het ten strengste verboden om namaakartikelen in te voeren. De Douane zal de producten in beslag nemen. Doe dus zaken met officiële fabrikanten van de merken die je wilt verkopen. Of start je eigen kledinglijn! Als je de consument kunt overtuigen met mooi design en goede kwaliteit is het natuurlijk mogelijk om het van de grond te krijgen.
Veiligheid gaat voor alles
De producteisen die voor kleding en textiel op de Europese markt gelden zijn uitgebreid en gedetailleerd. Vergeet nooit dat jij als importeur wordt gezien als de fabrikant van de kleding en dus ben jij aansprakelijk bij (letsel)schade. Bescherm jezelf tegen claims en sluit een productaansprakelijkheidsverzekering af. De EU stelt brandveiligheidseisen aan kleding. Aan de hand van een testmethode bepalen de autoriteiten of kleding hieraan voldoet. Kijk op de website van het Nederlands Normalisatie-instituut (NEN.nl) voor de normen (de documenten kosten geld).
Ook de mechanische veiligheid van kleding moet in orde zijn. Denk hierbij aan ritsen en koorden aan shirts of broeken. Kleding die bestemd is voor kinderen tot 14 jaar moet aan eisen voldoen. Als de kledingstukken chemisch bewerkt zijn, gelden ook daar weer eisen en maximaal toegestane gehaltes voor. Kijk wederom op de website van het NEN. Voor metalen accessoires op kleding zoals drukknopen en fournituren zijn er eisen voor de afgifte van nikkel. Kijk hier voor de verordening.
Informeer de consument
Onderdeel van de producteisen van kleding is de etikettering. De belangrijkste regels voor het etiket zijn dat het:
– duurzaam, leesbaar en zichtbaar moet zijn.
– geschreven moet zijn in de lokale taal.
– de textielvezels noemt die in het product zitten. Gebruik de benamingen uit deze lijst.
– de term 100%, puur of zuiver alleen vermeldt als het product 1 soort textielvezel heeft.
– dierlijke materialen als leer en bont benoemt met de volgende zin: ‘Bevat niet uit textiel bestaande delen van dierlijke oorsprong’.
De EU kent geen verplichte oorsprongsmarkering, maat- of onderhoudsetikettering voor kleding. Maar, consumenten willen het wel graag weten, besef dat wel. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) controleert de informatie op etiketten en kan ook maatregelen nemen als dit niet klopt.
Lift mee op succes
Zoals je ziet is het importeren van kleding van China naar Europa geen kattenpis. Zeker als starter zonder uitgebreid netwerk van contacten is het moeilijk om een begin te maken. Een douane-expediteur als Ademar heeft in haar 39 jarige bestaan wel een gigantisch netwerk opgebouwd. Als beginnende MKB’er of webshophouder kun je hierop meeliften. Samen met Ademar zet je de logistieke keten op voor jouw handel. Bel of mail Ademar BV uit Rotterdam en laat je ontzorgen.