Doordat de transportsector de afgelopen decennia is gecontaineriseerd (toename van gebruik zeecontainers met intermodale standaardmaten) is de transportcapaciteit en -efficiëntie enorm verhoogd. Voorheen werd alle lading als stukgoed behandeld. Een neveneffect van het gebruik van containers is de opkomst van pallets in allerlei soorten en maten. Een zeecontainer kan met een pompwagen of heftruck makkelijk volgeladen worden met pallets met daarop de goederen. Pallets zijn gemaakt van allerlei materialen, komen in legio afmetingen en hebben regels omtrent recycling of teruggave. In dit blog lopen we de meest gebruikte soorten pallets na.
ISO-standaard pallets
De Internationale Organisatie voor Standaardisatie erkent 6 afmetingen die wereldwijd gebruikt worden. Niet al deze palletsoorten worden veel gebruikt in Europa.
Afmetingen in mm (b x l) | Verloren vloeroppervlak in 40 voetscontainer | Meest gebruikt in: |
1016 x 1219 | 3,7% | Noord-Amerika |
1000 x 1200 | 6,7% | Europa & Azië |
1165 x 1165 | 8,1% | Australië |
1067 x 1067 | 11,5% | Noord-Amerika, Europa en Azië |
1100 x 1100 | 14% | Azië |
800 x 1200 (EUR-pallet) | 15,2% | Europa |
De standaard Amerikaanse pallet, ook wel GMA (Grocery Manufacturers Association) pallet genoemd, is de meest efficiënte palletafmeting. Bijna het hele vloeroppervlak van de container wordt benut. Maar dat betekent niet dat er het hoogste aantal pallets in een ISO-container passen. Er passen namelijk 20 GMA-pallets in een 40 voetscontainer tegenover 23 EUR-pallets (de 24e past net niet). Overigens is de deuropening van een container 2,28 m hoog. Dus zo hoog kan een pallet maximaal beladen worden.
De Europallet
De meest gebruikte pallet wereldwijd is de EPAL-pallet, in de volksmond Europallet genoemd. Zulke pallets voldoen aan allerlei regels en hebben ook een keurmerk. Pallets die aan de standaard conformeren zijn tevens onderdeel van de European Pallet Pool waarin pallets één om één uitwisselbaar zijn. Een EUR-pallet is gemaakt van droog hout, weegt leeg ongeveer 25 kg en mag totaal, mits gelijkmatig beladen, 1500 kg wegen. Is dit niet het geval, is de limiet 1000 kg. Eigenlijk zijn Europallets niet geweldig geschikt voor ISO-standaardcontainers. Maar de palletbreedte van 800 mm is bedacht om door normale Europese deuren te passen. Vervoerders in Europa gebruiken ook wel een containersoort die 5 cm breder is dan de standaard intermodale container zodat twee EPAL-pallets in de lengte (1200 mm) naast elkaar passen. Deze zogenaamde EILU containers kunnen gestapeld worden op standaard ISO-containers.
Wegwerp pallets
De goedkoopste houten pallets zonder keurmerk zijn bedoeld om eenmalig te gebruiken. Aan het einde van het transport worden ze met ander verpakkingsmateriaal weggegooid. Eenmalige pallets bestaan in vele afmetingen, ook standaard ISO en EUR-maten. Ze bestaan als blokpallets en balkpallets. Meestal zijn deze 1200 x 1000 mm. Een blokpallet is een drielaagse pallet zoals de europallet dat ook is. De bovenste en onderste laag is verbonden met blokken. De vorken van een pompwagen of heftruck kunnen hem aan alle 4 de zijden oppakken. Een balkpallet is hetzelfde maar dan met drie balken in de lengterichting waardoor hij maar aan 2 kanten op te pakken is.
Alternatieve materiaalsoorten voor pallets
Naast hout bestaan er pallets gemaakt van plastic (HDPE of PET), karton en staal.
Plastic: Plastic pallets gaan erg lang mee, al zijn ze niet onderdeel van een poolsysteem. Ze kunnen niet rotten of slijten zoals houten pallets dat doen. Plastic pallets kunnen makkelijk schoongemaakt worden, gaan niet stinken, zijn niet licht ontvlambaar en minder zwaar dan hout. Echter zijn plastic pallets niet makkelijk te reparen en zijn ze gemiddeld 10 keer duurder dan houten pallets. Ze wegen ongebeladen ongeveeer 14 à 15 kg. Plastic pallets zijn niet geschikt voor elke sector.
Karton: Ook wel ecopallets genoemd. Je zou denken dat een kartonnen pallet alleen een lichte belading aankan, maar niets is minder waar. Door slim ontworpen design en chemische behandeling van het karton zijn ze inmiddels bijna even sterk als houten pallets. Ze kunnen tot slechts 4,5 kg wegen. Hergebruik aan het einde van het transport is echter bijna nooit mogelijk.
Staal: Stalen pallets zijn uiteraard supersterk en geschikt voor zeer zware ladingen en langetermijnopslag. Minder dan 1% van de wereldwijde palletmarkt bestaat uit stalen pallets. De aankoopprijs is hoog, maar ze gaan wel lang mee. Sectoren die stalen pallets gebruiken zijn de automobiele, farmaceutische en militaire.
De efficiëntie van pallets
Pallets zijn onmisbaar in de im- en export. Zonder pallets zijn goederen erg kwetsbaar en moeilijk te hanteren. Als transporteenheid zijn pallets makkelijk te verdelen en te combineren. Zo kan de expediteur containers efficiënt vullen om zo de laagste prijs per eenheid zeker te stellen. Een expediteur als Ademar uit Rotterdam weet hier wel raad mee. Zij weten jouw handel op de meest gunstige wijze te vervoeren.