In de logistiek worden veel termen gebruikt die voor de mensen in deze sector in hun dagelijkse vocabulaire voorkomt. Voor mensen buiten de logistieke sector zijn deze termen en definities vaak minder bekend. Neem de term ‘expediteur’, welke voor mensen die dagelijks met import en export bezig zijn bekend voorkomt. Maar voor iedereen die zich nog aan oriënteren is op de markt van import en export, duiken we in dit artikel in de definitie en alle zaken die komen kijken bij de term ‘expediteur’.
Het woord ‘expediteur’ komt van het Latijnse ‘expeditio’, wat onderneming betekent. In deze context van het woord bedoelen we het transporteren of vervoeren van goederen. Een expediteur zorgt voor het vervoeren van goederen van punt A naar punt B, gewoonlijk in opdracht van een opdrachtgever. Omdat het importeren en exporteren van goederen een hoop extra zaken met zich meebrengt, kan het veel tijd en moeite in beslag nemen. Daarom kiezen veel ondernemers ervoor om een expediteur in te schakelen die al deze zaken op zich neemt. Zo is een expediteur niet alleen verantwoordelijk voor het vervoer, maar bijvoorbeeld ook voor het regelen van de juiste documenten om bij binnenkomst aan de douane te kunnen tonen. Aan het eind van de rit zorgt de expediteur ervoor dat alle goederen op de juiste locatie terechtkomen en de opdrachtgever direct kan beginnen met verkopen.
Een expediteur kent de douaneregels van het binnen- en buitenland, relevante fabrikanten en vervoersmaatschappijen, rederijen en opslagplaatsen. Met behulp van zijn netwerk kan hij ervoor zorgen dat u over de hele rit gezien zo min mogelijk hoeft te betalen. Daar komen uiteraard wel de kosten voor de expediteur bij. Het inzetten van een expediteur is dan ook voornamelijk gericht op het vergemakkelijken van het import- of export proces. Om een beter beeld te krijgen van wat een expediteur precies doet, nemen we een kijkje naar de meest essentiële kwaliteiten die een expediteur moet bezitten.
1. Kennis van douane formaliteiten
Misschien wel één van de meest belangrijke en complexe factoren van internationale logistiek zijn de douaneregels, welke per land kunnen verschillen. Omdat veel fabrikanten buiten Europa zijn gevestigd, is de persoon die de producten importeert aansprakelijk voor de verkochte producten. Om ervoor te zorgen dat hij/zij niet in de problemen komt, is het dus van belang dat het transportproces van begin tot eind op legale wijze verloopt. Zo moeten onder andere de goederen worden ingeklaard bij de Nederlandse Douane, wat betekent dat invoerrechten, heffingen en BTW betaald moet worden. Als dat proces is doorlopen, mogen de geimporteerde producten legaal verkocht worden in de EU. Importeer je producten uit een lang binnen de EU? Dan komen hier sinds 1 januari 1993 geen douaneformaliteiten meer bij kijken dankzij de douane-unie.
2. Efficiënt vervoer met groupage
Een ervaren expediteur heeft een breed netwerk van fabrikanten en rederijen en kent de lokale markten van binnen en buiten. Hij zal dus in de naam van de opdrachtgever zorgen dat alle formaliteiten in orde zijn. Daarnaast onderhandelt hij over de prijzen en stelt hij de nodige contracten op. Een rederij kan worden gedefinieerd als een bedrijf dat producten via containerschepen vervoert. Om schepen zo efficiënt mogelijk te laden wordt er door expediteurs een specifieke techniek toegepast, ook wel bekend als ‘groupage’.
Groupage houdt in dat kleinere zendingen op zo’n manier worden gecombineerd dat er optimaal gebruik wordt gemaakt van de inhoud van een container. Een soort tetris, simpel gezegd. Op deze manier kunnen importeurs relatief kleine bestellingen plaatsen en toch profiteren van bulkkorting. Maar ook fabrikanten profiteren hiervan, aangezien ze gemakkelijker kleinere partijen kunnen verkopen.
Leuk weetje: Een persoon die een schip beheert noem je een ‘reder’. Dit woord komt van de Germaanse taalvorm ‘raidjan’ (ook ‘bereiden’, ‘gereed’ en ‘reeds’ zijn hiervan afgeleid). Een reder was iemand die schepen klaarmaakte voor vertrek uit de haven. In het verlengde daarvan heeft ‘schepen reden’ de betekenis ‘schepen exploiteren’ gekregen
3. Een netwerk van relaties
Naast relaties met rederijen en transportpartijen, weet een expediteur ook waar de opdrachtgever zo kosten-efficient mogelijk zijn/haar goederen kan opslaan. Uiteraard wil de importeur deze producten zo snel mogelijk verkopen, maar hier gaat normaliter wat tijd overheen, zeker als startende verkoper. In het Engels wordt een expediteur ook wel een ‘freight forwarder’ genoemd, wat letterlijk vertaald kan worden naar iemand die de vracht doorstuurt naar de volgende partij, net als een postbedrijf.
De primaire taak van een expediteur is het ontzorgen van de opdrachtgever. Het labyrint van wet- en regelgevingen, logistieke planning en onderhandelingen is best overweldigend. Een expediteur als Ademar heeft 39 jaar ervaring met de meest uiteenlopende soorten vracht. Het ontzorgen gaat de mensen van Ademar inmiddels gemakkelijk af. Als MKB’er of webshophouder kunt u profiteren van deze expertise. Benieuwd wat wij als expediteur voor u kunnen doen? Neem contact op via de mail of telefonisch, en we helpen u graag verder met uw vragen.