De Europese Unie is een geweldig statenverband. Op het gebied van rechtspraak en economie is de unie een eenheid. Binnen de gemeenschappelijke interne markt geldt een gestandaardiseerd rechtssysteem. Dus als een persoon of product eenmaal legaal de EU binnen is, mag het zich vrij bewegen binnen de unie. Dit betekent een gigantische en potentieel lucratieve afzetmarkt. Maar om producten te kunnen verkopen die buiten de EU zijn geproduceerd moet u vooraf veel regelen, betalen en controleren. Onderschat dit proces niet, er zitten veel valkuilen in die vertraging en extra kosten kunnen opleveren. Dit blog zal stapsgewijs uitleggen welke zaken belangrijk zijn.
Contact leggen en zakendoen
U heeft een geschikt product gevonden om te verkopen op uw webshop of via uw bedrijf. In veel sectoren is het zo dat verreweg de meeste fabrikanten buiten de EU gevestigd zijn. Als u met hen zaken wilt doen, krijgt u waarschijnlijk te maken met taalbarrières en cultuurverschillen. Zorg dat u de risico’s voor uzelf zoveel mogelijk beperkt door duidelijke afspraken op papier te zetten. Vind overeenstemming over de levering, betaling, kwaliteit, het transport en ga zo maar door. U kunt een standaardcontract gebruiken om zeker te zijn dat u niets vergeet. Op de website van de International Chamber of Commerce Nederland kunt deze bestellen. https://www.icc.nl/modelcontracten/
Het is verstandig om boetebepalingen in het contract op te nemen. Dan krijgt u als importeur financiële compensatie als de exporteur in gebreke blijft. Een jurist kan het contract in samenspraak met u goed afstemmen op uw specifieke situatie. Als het mogelijk is kunt u de fabriek natuurlijk ook zelf bezoeken. Zo kunt u een goede band als zakenpartners opbouwen en kunt u de kwaliteit van de producten beoordelen. Alternatief kunt u een lokale agent inschakelen die bemiddeld in de onderhandeling, de taalbarrière wegneemt en vóór verzending de kwaliteit kan controleren.
De producten Europa binnenhalen
De zakenrelatie is solide, de goederen worden netjes onze kant opgestuurd en alles gaat op tijd. Super! Maar u bent er nog lang niet. Voordat de producten Europese bodem bereiken moet er veel geregeld en betaald worden. Allereerst doet u aangifte van het import bij de Douane. U betaalt dan belastingen en invoerrechten; daarna mogen de goederen het vrije verkeer van de EU in. Om aangifte te kunnen doen heeft u een EORI-nummer nodig. Een expediteur heeft dit nummer al.
Om te bepalen in welke categorie uw product valt, heeft de Douane de HS-code nodig van het product. De invoerrechten hangen af van het soort en de herkomst van het goed dat u importeert. Met sommige landen heeft de EU een handelsverdrag, dan hoeft u minder invoerrechten te betalen. Kijk hier (https://tarief.douane.nl/arctictariff-public-web/#!/taric/duty/calculate) voor de lijst met goederencodes.
Dan moet er natuurlijk nog oude en vertrouwde btw betaald worden. Voert u de goederen in naar Nederland, dan betaalt u btw aan de Nederlandse douane. Importeert u via een ander EU-land, moet u ook in dat land btw betalen. Gelukkig is deze btw wel terug te vragen bij de Nederlandse Belastingdienst.
Uw verantwoordelijkheden in Europa
Volgens de wet bent u als importeur van buiten de Europese Unie vervaardigde goederen de producent. Dat betekent dat u eindverantwoordelijk en productaansprakelijk bent. De handelswaar die u verkoopt moet deugdelijk en veilig zijn voor gebruik in de EU. En als er toch iets fout gaat en (letsel)schade ontstaat bent u aansprakelijk.
U als importeur moet garanderen dat de producten die u verkoopt in Europa voldoen aan eisen op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu. Voor onder andere medische en elektronische apparaten en speelgoed is de bekende CE-markering noodzakelijk. Met deze markering mogen de producten vrij verhandeld worden in heel de EU. Doe dus alleen zaken met fabrikanten die goederen kunnen leveren met CE-markering.
Vergeet niet aandacht te besteden aan de etikettering op uw producten. Europese consumenten moeten op basis van de informatie op het etiket een oordeel kunnen vormen over de veiligheids- en gezondheidsrisico’s. Ook moet u de identiteit van fabrikant en importeur vermelden. Het moet herleidbaar zijn tot welke partij (batch) elk individueel product behoort. En natuurlijk moet het te lezen zijn voor de consument, dus zorg dat het etiket geschreven is in meerdere Europese talen.
Mocht er onverhoopt iets fout gaan met een product dat u als importeur in Europa verkocht heeft, bent u aansprakelijk. De fabrikant is immers niet gevestigd in de EU. Als een artikel dat u in Europa heeft verkocht gebreken vertoont en schade veroorzaakt kan het slachtoffer u hiervoor aansprakelijk stellen. De financiële en juridische gevolgen van zo’n schadeclaim zijn niet te overzien. Daarom moet u een productaansprakelijkheidsverzekering afsluiten. Als u deze heeft betaalt de verzekeraar alle juridische kosten van het afhandelen van een schadeclaim.
Profiteer van internationale handel
Het vrije handelsverkeer van de Europese Unie is voordelig voor u als koopman. Maar er is natuurlijk één groot nadeel aan ons continent; op Europese bodem iets produceren is duur. In veel landen buiten de EU zijn de loonkosten nu eenmaal zeer laag en daarom kan het zeer winstgevend zijn om goederen te importeren van buitenaf. In 2019 importeerden de 27 lidstaten voor 1935 miljard euro en exporteerden ze voor 2132 miljard euro. De belangrijkste importpartner is China. De meest geïmporteerde productgroepen zijn elektrische apparaten, auto’s en gefabriceerde producten. Zoals u ziet gaat er grof geld om in de internationale handel. Ook u als MKB’er of webshophouder kunt op deze groei meeliften. Om te starten heeft u een ervaren douane-expediteur nodig. Bel of mail daarom met Ademar, een bedrijf met meer dan 34 jaar ervaring.