De gestandaardiseerde zeecontainer heeft in de 20e eeuw voor een revolutie gezorgd die ons dagelijks leven sterk heeft beïnvloed. Omdat de metalen doos wereldwijd dezelfde afmeting heeft kan hij ter land, ter zee en in de lucht vervoerd worden. Dit is efficiëntie ten top. U bent misschien een beginnende internetondernemer of importeur en u vraagt zich af wat u precies kwijt kunt in een zeecontainer. We gaan het u haarfijn uitleggen.
De standaardmaat van containers wordt aangeduid in TEU. TEU staat voor Twenty Foot Equivalent Unit. 1 TEU is 20 voet lang, 8 breed en 8,6 hoog (6,1 m lang, 2,44 m breed en 2,59 hoog). De meest voorkomende zeecontainer ter wereld voor vervoer op schepen en vrachtwagens is 2 TEU, dus 40 voet (12,19 m) lang.
Binnenmaten
Belangrijker voor u als importeur zijn de binnenmaten. Die bepalen immers hoeveel er daadwerkelijk in de container gaat. De binnenlengte is 12,03 m, de breedte is 2,35 m en de hoogte is 2,39 m. De inhoud van een 40 voets container is dus 67,5 m³ (kuub). De maximum toegestane massa van de container is 30.480 kg, en hij weegt leeg 3800 kg dus er mag 26.680 kg in geladen worden.
Let op! De deuropening van een zeecontainer is minder hoog en breed dan de binnenmaten zijn. De hoogte van de deur is namelijk 2,28 m en de breedte is 2,34 m. Respectievelijk 11 cm en 1 cm korter dan het plafond en de wanden zijn.
De europallet: de meest gebruikte pallet
De kans is groot dat u stukgoederen wilt gaan importeren. Stukgoed wordt bijna louter per zeecontainer vervoerd. Vaak zijn de goederen geladen op europallets, de wereldwijde standaardafmeting voor pallets. Een europallet is 1,2 m lang bij 0,8 m breed en mag maximaal 2,20 m hoog beladen zijn. De europallet zelf is 14,4 cm hoog. Op de vloer van een 40 voets zeecontainer passen 23 à 24 europallets.
Al die maten en oppervlaktes zeggen u misschien niet zo veel als u meer visueel ingesteld bent. Aan de hand van enkele makkelijk vergelijkbare objecten gaan we aangeven hoeveel spullen er in een zeecontainer passen.
Vergelijkingobject 1: de eetkamerstoel
Als eerste een gemiddelde eetkamerstoel. In dit voorbeeld gaan we uit van een hoogte van 95 cm, een breedte van 45 cm en een diepte van 60 cm. Eén zo’n stoel neemt 0,26 m³ in beslag. Natuurlijk kunnen stoelen in elkaar gestapeld worden, maar in dit hypothetische scenario stapelen we de stoelen los op elkaar. Een 40 voets container is 67,5 m³. Theoretisch gezien passen er dus 259,6 stoelen. In de echte wereld kan dat niet natuurlijk. Ga maar na, de container is 2,39 m hoog, dus kun je slechts 2 stoelen op elkaar zetten.
In het echt kun je 20 stoelen achter elkaar, 5 naast elkaar en 2 op elkaar zetten. Er passen dus 200 stoelen met de maten uit dit voorbeeld in een 40 voets zeecontainer.
Vergelijkingsobject 2: de verhuisdoos
Het volgende object is makkelijker te stapelen. Nu gaan we uit van een Karwei verhuisdoos die 33 cm hoog, 32 cm breed en 48 cm diep is. Eén doos heeft een inhoud van 0,05 m³. In theorie kunnen 1350 dozen in een container.
Kan dat ook in de praktijk? 25 stoelen kunnen op een rij gezet worden, 7 naast elkaar en 7 op elkaar. In een 40 voets zeecontainer passen daarom 1225 Karwei verhuisdozen.
Vergelijkingsobject 3: een BMW 3-serie
Als laatste behandelen we de maat van een BMW 3-serie. Ja, ook auto’s kunnen en worden per zeecontainer vervoerd. Traditioneel worden auto’s op roll-on/roll-off schepen vervoerd. Voertuigen staan in zulke schepen los op het dek en in de romp. De kans op schade en diefstal is groter dan bij autotransport per container. Het voordeel is dat de auto beschermd in het stalen omhulsel staat. Loze ruimte tussen de auto’s kan ook gevuld worden om de ruimte optimaal te benutten.
De 3-serie in ons voorbeeld is 4,65 m lang, 2 m breed en 1,45 m hoog. De BMW neemt 13,5 m³ in beslag, maar de vorm van een auto is natuurlijk erg onregelmatig. 2 hele 3-series passen achter elkaar in de container. De auto’s zijn te hoog om er 2 op elkaar te stapelen. Maar er is 3 meter ruimte over tussen de twee BMW’s in. Meestal kan een derde auto schuin op een stelling (‘rack’ in het Engels) geplaatst worden. Drie hele BMW 3-series passen in een 40 voets zeecontainer.
Zo worden auto’s in een container gestapeld.
Kennis is goud waard
Een bedrijf dat zeecontainers van binnen en buiten kent is Ademar BV uit Rotterdam. Zij helpen u met bepalen hoe u uw zending zo efficiënt mogelijk naar Nederland verzonden krijgt. Het zo economisch mogelijk indelen van de containers is daarbij essentieel. Met 39 jaar ervaring weet Ademar daar wel raad mee. Bel of mail voor meer informatie.