Incoterms (International Commercial Terms) zijn een verzameling internationaal afgesproken standaarden over de rechten en plichten van kopers en verkopers bij im- en export. Incoterms zijn op zichzelf geen contract, maar leveringsvoorwaarden. Ze verduidelijken een verkoopcontract voor beide partijen en definiëren wie de verzekeringen en vergunningen regelt, wie tot waar het transport regelt en het moment waarop de kosten en risico’s voor rekening van koper komen. Incoterms worden ontwikkeld door de Internationale Kamer van Koophandel. In 2020 is er een nieuwe lijst uitgekomen.
De lijst met Incoterms
-
-
- EXW, Ex Works: de goederen komen af fabriek meteen voor risico van de koper. De koper draagt de verantwoordelijkheid om de goederen op de plaats van bestemming te krijgen.
- FCA, Free Carrier: de verkoper levert de goederen exportklaar af aan een vervoerder die de koper gekozen heeft.
- CPT, Carriage Paid To: hetzelfde als FCA, maar de verkoper betaalt ook de leveringskosten.
- CIP, Carriage and Insurance Paid To: hetzelfde als CPT, maar de verkoper betaalt ook voor de verzekering van de goederen.
- DPU, Delivered At Place Unloaded: de verkoper levert de goederen af op een afgesproken plaats zoals een terminal en regelt ook de douaneafhandeling.
- DAP, Deliverd At Place: hetzelfde als DPU, maar de goederen worden uitgeladen op kosten van de koper.
- DDP, Delivered Duty Paid: de verkoper levert de goederen af in het land van de koper en betaalt alle belastingen. Tot het moment van uitladen is de verkoper verantwoordelijk.
-
De volgende 4 termen zijn gericht op zee- en binnenwatertransport:
-
- FAS, Free Alongside Ship: de verkoper levert de goederen af tot naast het schip van vervoerder. De koper moet de exportdocumenten regelen.
- FOB, Free On Board: de verkoper levert de goederen tot op het schip en regelt ook de exportdocumenten.
- CFR, Cost And Freight: hetzelfde als FOB, maar de verkoper moet ook betalen voor het transport naar de bestemmingshaven.
- CIF, Cost, Insurance and Freight: hetzelfde als CFR, maar de verkoper regelt en betaalt voor verzekering van de goederen tijdens transport.
Het gemak van Incoterms
De Incoterms zijn ontwikkeld om onduidelijkheden in internationale transportcontracten weg te nemen. Aan de lijst van Incoterms kun je duidelijk zien dat de mate van verantwoordelijkheid voor de koper oploopt. Bij EXW neemt de koper haast alle verplichtingen op zich, terwijl bij DDP de verkoper bijna alle processen regelt. In een onderhandeling is het dus zaak om een compromis te vinden.
De nadelen van Incoterms en de oplossing
Als je een kleine partij bent die goederen importeert vanuit bijvoorbeeld China, is het waarschijnlijk dat je niet over het netwerk en de knowhow beschikt om goederen naar Nederland te krijgen. Een grote fabrikant in China beschikt misschien wel over de middelen om jouw waar naar de EU te krijgen, maar zeker niet volledig ingeklaard. En het transport zal een fabrikant niet voor een bodemprijs willen doen, zeker niet voor een relatief kleine zending. Hier komt het voordeel van een douane-expediteur om de hoek kijken. Een expediteur is een tussenpersoon die door middel van technieken (zoals groupage) goederen in Nederland kan krijgen die meteen klaar voor verkoop zijn. De expediteur regelt het transport, douaneafhandeling en belastingen. Jij krijgt een duidelijk overzicht van de kosten en bent van alle zorgen af. Ademar B.V. uit Rotterdam is hier bedreven in. Wij hebben 40 jaar ervaring en een netwerk opgebouwd waar jij als ondernemer van kunt profiteren. Wij kunnen voordelige import realiseren. Bel of mail Ademar B.V..