Een zeecontainer oftewel maritieme container is een lading eenheid voor vervoer over zee of land. De standaardmaat van zeecontainers wordt aangeduid met TEU Twenty feet Equivalent Unit. De 20 feet container is ongeveer 6 meter lang. De meestvoorkomende lengtes zijn de 20ft, 40ft en de 45ft. Minder voorkomend zijn maten zoals 10ft en de 30ft containers. Meer weten over de zeecontainer zoals we hem nu kennen? Lees meer in dit artikel.
Geschiedenis van de zeecontainer
Tegenwoordig wordt ongeveer 90 procent van de goederen wereldwijd over zee vervoerd, waarvan 60 procent in grote stalen zeecontainers. Het gebruik van zeecontainers in een standaard maart zoals we ze vandaag kennen, is verrassend genoeg redelijk recent. Zeker met de lange handelsgeschiedenis in gedachten.
In de jaren ‘50 van de vorige eeuw kwam de Amerikaanse ondernemer Malcolm McLean met het idee om een standaard container te gebruiken voor wereldwijde handel. De sterke groei van internationale handel zorgde ervoor dat steeds meer producten in bulk worden vervoerd. Met zulke grote hoeveelheden is het belangrijk om alle producten bij elkaar te houden. Maar de belangrijkste reden van containers met een standaard maat is het feit dat ze gemakkelijk opeen gestapeld kunnen worden. Dit is niet alleen handig voor opslag, maar ook voor de wisseling tussen verschillende transporteurs, van containerschepen tot vrachtwagens.
De standaard container die in 1956 werd ontworpen, is vandaag nog steeds de standaard die we dagelijks gebruiken. Deze standaard staat ook bekend als de “TEU” (Twenty feet Equivalent Unit). Hoewel de lengte van verschillende containers kan verschillen, is de breedte altijd hetzelfde. Op deze manier kunnen de containers, net als Lego blokken, altijd netjes opeen gestapeld worden met zo min mogelijk lege ruimte tussen verschillende containers.
De aanzienlijke groei van het gebruik van zeecontainers heeft tot verschillende ontwikkelingen geleidt:
- Het ontstaan van gespecialiseerde containerbedrijven.
- Het ontwikkelen van speciale containerschepen voor het vervoeren van containers over zee.
- Het ontstaan van containerterminals voor de binnenvaart.
- Gespecialiseerde wegvervoerders en treinen om het vervoer van de containers over land mogelijk te maken.
De zeecontainer van nu
De huidige zeecontainers hebben een gemiddelde levensduur van circa 25 jaar. Dit is dankzij hun slimme stevige ontwerp dat zo is gemaakt dat het tegen een flinke stoot kan bij transport over zee. Voordat een zeecontainer daadwerkelijk de zee op mag, moet deze eerst door een keuring heen. Deze keuring wordt ook wel de CSC-keuring genoemd. Een keurmerk van een nieuwe container is vijf jaar gelding, daarna moet deze minimaal elke 24 maanden worden gecontroleerd.
Zonder kennis van zeecontainers kan het lastig zijn om door de bomen het bos te zien. Gelukkig heeft men voor het herkennen van zeecontainers een uniek systeem ontworpen. Dit systeem is opgebouwd uit een uniek identificatie nummer per container. Hier kan alle informatie over de container uitgehaald worden, van het land van import tot de inhoud.
Alle containers hebben een code bestaande uit 3 delen.
- De eerste vier tekens – de prefix – zijn hoofdletters en refereren naar de eigenaar van de container. De eerste drie hoofdletters staan voor de naam van de eigenaar en de laatste letter is altijd een U (van Unit).
- De vier hoofdletters worden opgevolgd door een serienummer van zes cijfers en een controle cijfer.
- Een land code van minimaal twee letters (bijv. NL, FR, BE, etc.)
- Een code van vier cijfers die de afmeting en het type van de container aangeven.
Welke soorten zeecontainers zijn er?
- Standaard container: De standaard container is over het algemeen van staal en soms van aluminium gemaakt. In deze containers vervoert men meestal stukgoederen. Er bestaan ook geventileerde standaard containers.
- Thermische container: Deze containers zijn geïsoleerd en ontworpen voor producten die in een specifieke temperatuur vervoerd moeten worden.
- Open top containers: Dit type container heeft een open bovenkant, welke afgedekt kan worden met zijl. Dit is geschikt voor producten die te groot zijn om in een container te passen en tegen een stootje kunnen. Denk aan harde materialen zoals steenpartijen of kolen.
- Platform containers: Platform containers hebben een verdikte bodem en zijn daarom geschikt voor het vervoeren van zware goederen.
- Tankcontainer: Deze container ziet eruit als een soort van tank met een hekwerk eromheen, en wordt over het algemeen gebruikt om vloeistoffen te vervoeren.
- Insulated container: Deze containers kunnen door een externe koelmotor gekoeld worden, maar komen niet vaak meer voor.
- Bulk container: Dit type container is goed voor – de naam zegt het al – het vervoeren van bulk goederen.
Containers zijn niet meer weg te denken uit onze hedendaagse transport beeld. Niet alleen dragen ze bij aan een snellere overslag, maar ze zorgen ook voor, onder andere:
- De vermindering van diefstal
- Een betere bescherming tegen beschadigingen
- Een snellere manier van stapelen
- Een optimaal gebruik van ruimte
Hulp nodig van een professionele expediteur?
Bent u geïnteresseerd in het vervoeren van uw producten in een zeecontainer? Ademar heeft 39 jaar ervaring met zeetransport voor uiteenlopende typen goederen. Als MKB’er of webshop eigenaar kunt u profiteren van deze expertise. Benieuwd wat wij als expediteur voor u kunnen doen? We helpen u graag verder met uw vragen, telefonisch op +31(0)10 429 96 00 of neem contact met ons op per mail.